Ett löparknä betyder att det finns en smärta på utsidan av knät. Smärtan är ofta påtaglig efter en stunds aktivitet och kommer vanligen vis löpning, därav namnet. Däremot kan symtomen komma vid andra typer av aktiviteter också. Smärtorna börjar ofta dovt och blir sedan skarpa med huggande karaktär ju längre aktiviteten pågår.

Symtom

Karaktäristiska smärtor sitter på  på utsidan av knät och är dova i början av aktiviteten och blir sedan skarpa och huggande. Smärtorna kommer oftast efter en stunds aktivitet och försvinner som oftast direkt när aktiviteten slutar. Ibland håller smärtan i sig en stund efter aktivitet innan den försvinner helt. Typiskt är dock att smärtorna återkommer snabbt igen om man återupptar aktiviteten. Det är alltså svårt att vila sig bort från ett löparknä.

Orsak

Det är sällan knäets fel att det gör ont. Knät är primärt en gångjärnsled som även har inslag av rotation och andra rörelser. Det styrs till stor del av fotens, höftens och bäckenets funktion. Därför anser vi att ett löparknä nästan alltid beror på nedsatt funktion i andra delar av rörelsekedjan och väldigt sällan där det faktiskt gör ont. Ofta finns det både svagheter och rörelsedysfunktioner i fotleden och vadens muskulatur. Dessutom är det mycket vanligt med nedsatt funktion i bålen och bäckenet som i sin tur påverkar höften. Vi undersöker därför alltid hela kroppen för att reda ut orsaken till ett löparknä.

Behandling av löparknä

Vi på Funktionsfabriken ser alltid över hela kroppens funktion när vi behandlar ett löparknä. Det är framförallt viktigt att ha korrekt stabilitet och mobilitet i bål och bäcken. Nedsatt funktion där ger sämre förutsättningar för höft och knä att göra sitt jobb korrekt. Dessutom måste foten fungera optimalt för att överföra kraften från marken upp i rörelsekedjan vid exempelvis löpning.

Det är oftast smart att lägga in alternativ träning under läkningsprocessen för att ge kroppen en chans att läka ett löparknä. Alternativ träning kan vara simning, rodd, cykel, längdskidor eller liknande aktiviteter. Generell styrketräning är också bra att ha som komplement till din löpning. Specifik styrketräning av ben och rygg är något vi förespråkar då det ofta förebygger löparknä och hindrar det från att komma tillbaka.