Hälsenesmärtor  är ett vanligt problem. Orsaken till smärta kan komma av olika härkomst men det är vanligt i samband med löpning och hopp. Problemen uppstår ofta långsamt som ett svar på ökad träningsmängd när kroppen inte hinner återhämta sig.

Symtom

Senbesvär generellt och hälsenesmärtor specifikt utvecklas oftast gradvis över tid. Därför kan de vara svåra att ta på allvar när de väl börjar. Det börjar oftast som en känsla av stelhet i senan eller i vadmuskeln som kommer i samband med aktivitet. Ofta klingar denna känslan av några timmar senare. Efter ytterligare en tids aktivitet fortsätter smärtan även efter aktiviteten och kan även kännas av dagen efter belastning. Om du då fortsätter att träna på i samma tempo utan att hörsamma smärtan kommer den även att fortsätta när du börjar din aktivitet och hålla i genom hela aktiviteten. Nu gör det alltså ont mer eller mindre hela tiden. Det är först då det är vanligt att söka hjälp. I den här fasen kan man också ha fått en liten knöl på senan eller vara öm när man tar på senan och muskeln.

Orsak

Den vanligaste orsaken till smärtor i hälsenan är ensidig belastning kombinerat med en för snabbt ökad intensitet med otillräcklig återhämtning. Oftast kommer symtomen 1-3 månader efter att intensiteten i träningen har ökat och det kan därför vara svårt att identifiera varför smärtorna kommer när man är mitt uppe i sin träning.

Behandling av hälsenesmärtor

Den viktigaste frågan att svara på vid behandling av hälsenesmärtor är varför smärtan har uppstått. Det kräver att man objektivt tittar tillbaka på sin träning de senaste månaderna och funderar på vad som har förändrats. Det kan vara intensitet, frekvens, underlag eller material som t.ex skor. När det är utrett behöver man oftast backa bandet ett tag för att låta kroppen återhämta sig ordentligt. Detta tillsammans med tunga tåhävningar brukar ge hälsenan en chans att börja läka.

Om problemet sitter på en sida är det också viktigt att reda ut varför det sitter på just den sidan. När vi springer gör vi ju det med två ben som bör ta lika mycket belastning, men nu gör det bara ont på ett av benen. Detta kräver att man undersöker funktionen i fot, knä, höft och rygg samt att man undersöker de olika muskelkedjorna som koordinerar rörelsen genom ben till bål och skuldra.